Na de studie economische geografie is Peter ter Hark als wetenschappelijk medewerker aan de RUG actief betrokken geweest bij de start van de campagne “er gaat niets boven Groningen”.

Vanaf 1991 is hij actief op het snijvlak van vastgoed en retail. Gestart bij Ahold Vastgoed met een sterke focus op winkels, gevolgd door een functie als hoofd marketing & advies binnen de WPM groep, waar de ontwikkeling en beheer van winkelcentra en –gebieden centraal staat.

Bij Kolpron/Ecorys is hij als partner tenslotte verantwoordelijk geweest voor advisering over winkelontwikkelingen in centraal Europa. Sinds 2003 is hij werkzaam als zelfstandig adviseur in Nederland en België.

Daarnaast is hij actief in kenniscentra, als docent bij vastgoed-opleidingen, spreker op congressen en bij RICS Nederland.

Vastgoed Retail is gespecialiseerd in het traject van (her) ontwikkeling van winkelgebieden tot aan de herbouw. Deze specialismen kunt u vinden in het onderdeel specialisatie. Werken aan de (her)ontwikkeling van winkelgebieden is een multidisciplinaire activiteit, daarover meer bij het onderdeel samenwerking. De resultaten van deze werkzaamheden kunt u vinden bij projecten.

In 2005 behaalde hij samen met Jeroen Verwaaijen van Strabo een 2e plaats voor het beste artikel over commercieel vastgoed -de PropertyNL Research award- met het artikel:
Verschraling winkelaanbod zet huurinkomsten onder druk.